gewaardeerd met 5/5

Mag ik straks nog met mijn diesel-taxi rijden? Alles over de zero-emissie zones (2025–2028)

Belastingen en ZZP advies

Boekhouder taxi zero emissie
08jul

Vanaf 2025 gelden in steeds meer steden in Nederland zogenaamde zero-emissie zones (ZE-zones). Taxi’s met verbrandingsmotoren mogen deze zones alleen nog in onder bepaalde voorwaarden. Wat betekent dat concreet voor jou als taxi-ondernemer?

Wat is een zero-emissie zone?

Een zero-emissie zone is een gebied in een stad waar alleen voertuigen zonder uitstoot zijn toegestaan, zoals volledig elektrische of waterstofvoertuigen. Deze maatregel moet de luchtkwaliteit verbeteren in drukke stedelijke gebieden.

Wanneer gelden de zero-emissie zones?

Per 1 januari 2025 hebben steden als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag een ZE-zone ingevoerd voor zakelijke voertuigen, waaronder taxi’s. Elke gemeente bepaalt zelf de exacte invulling, maar het algemene uitgangspunt is helder: alleen emissievrije voertuigen zijn nog welkom, met enkele uitzonderingen.

Geldt dit ook voor bestaande diesel-taxi’s?

Ja, maar er is een overgangsregeling voor taxi’s die vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet:

  • Diesel taxi’s met emissieklasse 5 mogen de ZE-zones in tot en met 31 december 2026.
  • Diesel taxi’s met emissieklasse 6 mogen de ZE-zones in tot en met 31 december 2028.
  • Nieuwe diesel taxi’s, dus op kenteken vanaf 1 januari 2025, zijn niet toegestaan in ZE-zones.

Voor rolstoeltaxi’s geldt in sommige gemeenten een uitzondering tot 2030.

Hoe weet je of je taxi voldoet?

Via www.milieuzones.nl kun je eenvoudig je kenteken invoeren en zien of je taxi in een ZE-zone mag rijden. Let goed op de combinatie van emissieklasse en datum van eerste toelating.

Wat zijn je opties als je taxi straks niet meer mag rijden?

  • Elektrisch gaan rijden: Taxi’s die emissievrij zijn, zijn ZE-zone-proof. Houd wel rekening met hogere aanschafprijzen.
  • Profiteren van fiscale regelingen: Je komt mogelijk in aanmerking voor de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). De MIA is vanaf 2024 niet meer van toepassing op elektrische taxi’s.
  • Gebruikmaken van lokale subsidieregelingen: Bijvoorbeeld een slooppremie bij vervanging van een oude diesel.

Hoe helpt Boekhoudheld?

Wij hebben tientallen taxi-ondernemers geholpen met:

  • Het fiscaal slim overstappen naar een elektrische taxi
  • Inzicht in je liquiditeit en investeringscapaciteit
  • Het toepassen van de KIA op nieuwe voertuigen of laadvoorzieningen
  • Het beoordelen van overgangsregelingen per gemeente

Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek via onze aanmeldpagina.

Gerelateerde blogs

  • Boordcomputer Taxi: wat moet je ermee, welke kies je?
  • Veelgemaakte fout: factuurrit dubbel geboekt in BCT