Blog
Als zzp’er maak je verschillende zakelijke kosten, maar welke zijn aftrekbaar? In deze blog zetten we de belangrijkste kosten op een rijtje. Tip: Gebruik deze ultieme checklist aftrekposten voor zzp’ers en controleer regelmatig of je alle relevante kosten hebt opgevoerd in je boekhouding!
Voordat wij beginnen is het goed om te weten dat wij onderscheid maken in 3 categorieën, namelijk zzp’ers zonder eigen kantoor, zzp’ers met eigen kantoor of zelfstandige werkruimte én zzp’ers met een zakelijke auto.
1. Administratiekosten van je boekhouder of accountant
2. Telefoonabonnement
3. Overige abonnementen bij ZZP platformen
4. Kvk kosten zoals uittreksels en inschrijving
5. Kosten aanvragen VOG
6. Verzekeringen, zoals een beroeps- en aansprakelijkheidsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering
7. Bemiddelingsfee van bemiddelingsbureau’s
8. Facturen van je zakelijke bankrekening
9. Specifieke werkkleding of kleding met een logo van meer dan 70cm2
10. Zakelijke lunch/ dinerkosten. Let er wel goed op dat je moet kunnen aantonen dat hier sprake is van een zakelijke grondslag bijv. een lunch waar een potentieel omzetdoel aan gekoppeld zit. Denk aan een etentje met een potentiële klant.
11. Relatiegeschenken aan (potentiële) opdrachtgevers, ook hier dien je de zakelijke grondslag duidelijk vast te leggen in je boekhouding.
12. Aanschaf van Laptop, Telefoon, Tablet en bijbehorende accessoires (kabels, hoezen, koptelefoon e.d.)
13. Zakelijke (motor)fiets of scooter
14. Scholing en training om kennis en vaardigheden met betrekking tot je onderneming te vergroten. Bijbehorende lesmateriaal zoals boeken zijn tevens zakelijk aftrekbaar.
15. Pensioeninleg
16. Openbaar vervoer zakelijke ritten (Tip: neem een NS business card voor maandelijkse facturen)
17. Zakelijke kilometers tegen 21 cent per kilometer
18. Kosten voor software, zoals boekhoudprogramma’s of ontwerpsoftware
19. Kosten voor het maken en onderhouden van een website
20. Kosten voor kantoorartikelen, zoals papier en inktcartridges
21. Overnachtingskosten tijdens zakelijke reizen
22. Contributies voor brancheverenigingen of beroepsorganisaties
23. Kosten voor juridische diensten, zoals advies van een advocaat
23. Kosten voor marketing, zoals advertenties, visite kaartjes en promotiemateriaal
25. Kosten voor personeel, zoals salaris, loonheffing en sociale premies of een ingehuurde kracht
26. Mondkappen, handschoenen, klachtencommissie, E-herkenning etc.
27. Gereedschappen en klein materiaal
28. Installatiekosten boordcomputers
29. Kosten voor het aanvragen van vergunningen
30. Kiwa
31. Beveiligingspas
32. CRKBO audit kosten
32. ISO certificaten
33. Boordcomputer
Mocht je beschikken over een eigen kantoorruimte dan zijn naast bovenstaande kosten ook onderstaande aftrekposten mogelijk voor jou van toepassing!
34. Huur- of hypotheekkosten van een kantoor- of werkruimte
35. Servicekosten voor de kantoorruimte
36. Schoonmaakkosten voor de kantoorruimte
37. Elektriciteits-, gas- en waterkosten van een kantoor- of werkruimte
38. Kosten voor internet op kantoor
39. Aanschafkosten van kantoormeubilair, zoals een bureau en stoel
40. Parkeervergunningen of kosten voor eigen parkeerplaats
Mocht je beschikken over een youngtimer, zakelijke auto of bestelauto, dan zijn naast eerder genoemde kosten ook onderstaande aftrekposten mogelijk voor jou van toepassing!
41. Tankkosten. Tip: Vraag direct een tankpas aan zodat dit ook overzichtelijk blijft in je administratie. Het maakt het leven van je boekhouder en die van jezelf een stuk makkelijker, daarnaast loop je geen risico om tankbonnen te verliezen.
42. Reparatie- en onderhoudskosten
43. Parkeerkosten Tip: Gebruik hier een app of je tankpas voor om het overzicht te behouden in je administratie.
44. Kosten voor de wasstraat
45. Autoverzekering
46. Wegenbelasting
47. Tol kosten
48. Alarmsystemen of overige aanpassingen aan de auto of bestelbus.
49. Wrap of bestickeringskosten
50. Leasekosten
51. Afsluitkosten leasecontract
52. Afschrijvingskosten
Het is belangrijk om erop te wijzen dat niet alle kosten zomaar aftrekbaar zijn van de belasting en dit per onderneming en situatie verschilt. Het is dus belangrijk om goed uit te zoeken welke kosten je wel of niet mag aftrekken en onder welke voorwaarden. Daarnaast moet je uiteraard ook altijd de bonnen en facturen bewaren als als onderdeel van een deugdelijke administratie. Uitsluitend bewaren van bankafschriften is daarmee niet voldoende.
Mocht je twijfelen of jij bepaalde kosten zakelijk kunt opvoeren? Overleg dit dan eerst met je boekhouder om fouten te voorkomen.
Heb je hulp nodig bij je administratie of ben je op zoek naar een boekhouder die je naast advies ook een handige applicatie biedt om al deze kosten met een druk op de knop te uploaden? Maak dan vrijblijvend kennis met Boekhoudheld! Plan een gesprek in en ontdek alle mogelijkheden om jouw boekhouding moeiteloos op orde te krijgen.